בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב | יומן החוץ עם שלמה ריזל

שלמה ריזל No Comments on בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב | יומן החוץ עם שלמה ריזל

יומן החוץ עם שלמה ריזל: בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב, החשש הגדול במפלגה הדמוקרטית מהפסד צורב, הנשיא לשעבר שגויס למערכה, ההשפעה על המלחמה באוקראינה | וגם: מה קורה בגזרת הקול היהודי

צילום: פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שנתיים בדיוק חלפו מאז הבחירות הקודמות לזהותו של נשיא ארה"ב ה-46, והיום אמריקה בוחרת שוב.

הבחירות שנערכות היום מכונות "בחירות האמצע" שכן הן נערכות בדיוק בין שתי מערכות בחירות לנשיאות. הן נערכות שנתיים אחרי הבחירות הקודמות ושנתיים לפני הבחירות הבאות.

הבחירות הללו יקבעו את זהותם של כל 435 חברי בית הנבחרים התחתון של ארה"ב – הקונגרס, שכל חבריו עומדים לבחירה אחת לשנתיים, ואת זהותם של שליש מתוך 100 חברי בית הנבחרים העליון – הסנאט, שנחשב לבית משמעותי יותר, וכזה שיכול לכבול את ידיו של הנשיא המכהן שתלוי בו מאוד.

בשל חשיבות הבחירות הללו נשיא ארה"ב ביידן יוצא מגדרו ועורך סבבי בחירות כדי לשכנע את האמריקאים לבחור בנציגיו – אנשי המפלגה הדמוקרטית לשני בתי הנבחרים. הוא יודע שאם יכשל הוא יהפוך לנשיא חצי מתפקד.

בנאום שלו ששמענו זה עתה הוא מתייחס לתקיפה של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בידי תמהוני שחדר לביתה והתנהג באלימות כלפיה וכלפי בעלה, תוך שהתוקף מצהיר כי הוא תומך במפלגה הרפובליקנית. ביידן כמובן מנצל זאת כדי לצייר את הרפובליקנים כולם כאלימים וכתומכים במעשה, כשכמובן אין בכך כל אמת. בנאומו הוא גם איים, כפי שבשמאל יודעים תמיד לאיים, שאם הרפובליקנים ינצחו וישלטו בשני בתי הנבחרים, זו תהיה קיצה של הדמוקרטיה.

אבל מי שניצב מול ביידן עם כוחות צעירים ורעננים ומשליך את כל יהבו על הבחירות הללו הוא יריבו המובהק, קודמו דונלד ג'יי טראמפ. טראמפ שהפסיד את הבחירות לנשיאות לפני שנתיים הסתער מחדש על הזירה ומראה שהוא לא הולך לשום מקום. עבורו זה עניין אישי. הוא חייב להביס את ביידן ומחנהו בבחירות הללו. טראמפ חורך את ארה"ב לאורכה ולרוחבה וממלא עצרות ענק בעשרות אלפי אנשים מולהבים. בדברים שנשא למשל בעצרת הלילה שאותם שמענו כעת הוא אמר ""מחר, אתם חייב להצביע לרפובליקנים בגל אדום ענק שכולנו נראה אותו". במילים "גל אדום" כוונתו לצבעה האדום של המפלגה הרפובליקנית שתראה נצחונות בכל רחבי ארצות הברית הגדולה.

ואי אפשר בלי המלחמה באוקראינה, אז נצחון רפובליקני בבחירות היום ישפיע על המלחמה באוקראינה, ולרעתה. הרפובליקנים מתעקשים לשים ברקס לסיוע הצבאי האמריקאי הנדיב בשעה שארצם נמצאת בבוץ כלכלי ואין ספק שהעולם ילך בעקבותיהם. הנה למשל עצרת במדינת אוהיו בו אומרת מועמדת מקומית מטעם הרפובליקנים כי הם חייבים לתמוך במלפגה הרפובליקנית כדי שמעתה כל פני – שמו של מטבע האגורה האמריקאי – ילך לטובת הציבור האמריקאי ולא לטובת האוקראינים.

הדמוקרטים, חוששים מהפסד צורם, גייסו לטובתם שחקן חדש-ישן, הלא הוא נשיא ארה"ב ברק חוסיין אובמה. אובמה הגיע לעצרת בפיטסבורג, פנסילבניה כדי לתמוך במועמד ג'ון פטרמן, במה שאמור להיות הקרב החשוב ביותר מבין כל הקרובות בבחירות הללו. אובמה כדרכו עקץ ולעג לרפובליקנים ולטראמפ, והקהל השבוי הריע לו וקנה את דבריו בעצימת עיניים.

ואי אפשר בלי הקול היהודי, אז נציג הרפובליקנים, היהודי לי זלדין מנסה לעשות את הבלתי יאומן ולהיבחר למושל מדינת ניו-יורק. ניו-יורק נחשבת כמעוז דמוקרטי מובהק אבל זלדן מנצל את המומנטום והשנאה נגד ביידן בכל הקהלים ומנסה לנצל זאת לטובתו. במסגרת זו, בין היתר, הוא פונה למגזר החרדי בניו יורק ומשלב עימו ידיים. עד כה זה הצליח לו ורובם המוחלט של החרדים בעיר הבטיחו לו את קולם.



0 תגובות